JÓGA: Jógové začátky

Aktualizováno: 7. 10.

Možná jste na úplném začátku své jógové cesty právě teď, možná začínáte už po několikáté. Říkáte si, zda je to to pravé pro vás? Jestli to tentokrát vyjde a za měsíc zase nepřestanete? Podělím se s vámi o pár tipů, jak na to!

 

Každý jsme tu byli, na tom možná buď úplném, nebo kdoví kolikátém začátku. A budu upřímná, mých začátku pár bylo a vždy jsem do toho šla s tím největším možným nasazením a to byl možná právě ten kámen úrazu.

Ano, pro někoho ty velmi radikální změny fungují, mám ale pocit, že někdy je klidnější cesta lepší, než vyrazit za cílem rovnou sprintem. Dalo by se využít oblíbené slovní spojení "nepřepálit start" - to to celé podle mě vystihuje celkem přesně. Myšlenku, kterou tu teď budu sdílet, jsem nedávno již vypustila i na svém Instagramu a patří jedné z mých oblíbených lektorek Cat Meffan, a to "neuspěchejte něco, co chcete, aby vydrželo po celý život". Od té doby, co jsem ji poprvé slyšela v jednom z podcastů, mi zůstala v hlavě a je v ní řečeno hodně.


V dnešní době máme hodně tendenci jet tzv. "na výkon", hned vše hnát do nejvyšších otáček a "i když jsem stoupl/a na podložku tento měsíc poprvé, v ideálním případě bych chtěl/a stát na hlavě do Vánoc". A na józe je skvělé právě to, že vás v podstatě nepustí dál, pokud nezvládnete ty postupné kroky před tím. Dokud dobře nepoznáte a neovládnete své tělo a mysl, prostě to dál nejde.

Naučí vás opravdu poslouchat se. Na skupinových lekcích máme všichni nutkání koukat kolem sebe, kdo co dává a kdo ne. Nakonec ale možná i vy v průběhu praxe zjistíte, že dokážete pozornost stáhnout jen na sebe a na prostor, který končí na kraji vaši podložky. A o těchto dílčích úspěších to je.



Mých pár tipů, jak na praxi, aby s vámi zůstala déle, než pár týdnů:

  1. Nedávejte si závazek, že budete na podložce každý den 60 minut a více, tedy nedávejte si příliš velké cíle, které by vám časem praxi spíše zprotivilo

  2. Méně je více - raději každý den 15 minut praxe, než se nárazově "zničit" na náročné lekci, ze které se budete vzpamatovávat týden

  3. Nezatracujte jógu, pokud vám to hned na první dobrou nesedne - někdy to chce čas, než najdete lektora, díky kterému vás to bude bavit a budete se na lekci těšit

  4. Na někoho platí i třeba motivace v podobě hezké nové podložky, nového outfitu na cvičení - tyto dílčí radosti nikdy nejsou na škodu

  5. Stanovte si příjemné cíle a pozitivní motivaci - např. že po půl roce praxi si dopřejete hezký jógový víkend, nebo si pořídíte právě tu novou vysněnou podložku

Hlavně nedělejte nic z donucení, nebo že je to zrovna "in". Jóga není o tom světě okolo nás, i když se nám to v dnešním světě sociálních sítí může zdát. Je právě o tom, co je uvnitř, o tom, jak se chováme k nám samotným, protože bychom měli mít zvládnutý hlavně ten vztah k sám k sobě.


Praxe by vám měla hlavně přinášet radost, ať úsměvem na tváři, tak klidem v mysli. Ano, jsou dny, kdy i mě se na podložku vyloženě nechce a někdy na ni opravdu nestoupnu. Někdy si ale řeknu, že tomu dám alespoň 15-20 minut a vím, že mi i po krátké praxi bude líp.


Jděte do toho s lehkostí a radostí!


Namasté, vaše Šárka


Foto: Katka Arnoldová



20 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše